Om te solliciteren op deze stage, moet je met je HvA-emailadres een account aanmaken.

account aanmaken

Bedrijfsinformatie

Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Play & Civic Media
Weesperzijde 190
1097 DZ
Amsterdam
Leeuwenburg
Lectoraat Play & Civic Media

Educational Games and/or Authoring Tools for Mathematics


Heb je interesse in een technisch uitdagende opdracht die nuttig kan zijn voor het onderwijs? Binnen het GAMMA-project is er ruimte voor de ontwikkeling van vernieuwende digitale games voor wiskunde-onderwijs, of authoring tools die docenten kunnen ondersteunen bij het zelf maken of aanpassen van digitale games voor hun onderwijs.

In het Europese project GAMMA (GAMe-based learning in MAthematics) wordt gewerkt aan digitale games, authoring tools voor dergelijke games, en bijbehorende teaching scenario's voor de toepassing van Game-Based Learning in het middelbaar onderwijs voor Wiskunde. 
Bestaande authoring tools hiervoor zijn nog beperkt in het type games dat hiermee gerealiseerd kan worden. Bestaande educatieve games richten zich vaak op het oefenen van al aangeleerde skills, terwijl binnen het project de vraag bestaat naar games waarmee ook nieuwe wiskundige kennis en vaardigheden kunnen worden aangeleerd. 

Een stage of afstudeeropdracht zou zich kunnen richten op: 

- de ontwikkeling van een (prototype) digitale game voor onderwijs waarin een specifiek wiskundig onderwerp een rol speelt (bv. kansrekenen, vectors, functies, of grafieken). Je kunt hierbij bv. denken aan een online game, waarbij spelers op één of andere manier controle hebben over de formule voor de baan van het object dat gegooid wordt, en zodoende leren over kwadratische vergelijkingen die een paraboolbaan beschrijven. Andere ideeën zijn ook zeker welkom, en ook de techniek kan op diverse manieren ingevuld worden (verschillende soorten games in 2D of 3D, evt. met virtual of augmented reality). 

- de ontwikkeling van een (authoring) tool waarmee eenvoudig (elementen van) educatieve games kunnen worden gemaakt voor wiskunde-onderwijs. Er bestaan bv. al authoring tools waarmee leerlingen animaties van 3D-objecten kunnen creëren, maar die bevatten nog weinig game-elementen, dus het toevoegen daarvan zou een mogelijke richting voor het project kunnen zijn. Andere richtingen waarin gedacht wordt zijn om het mogelijk te maken de spelregels, of educatieve doelen van een spel te kunnen definiëren en wijzigen door middel van technieken voor Live Game Design, of om automatisch nieuwe opdrachten/challenges/content voor het spel te kunnen maken middels procedural content generation.  

Ondersteuning voor de afstudeeropdracht/stage wordt geleverd vanuit de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) en/of het lectoraat Didactiek van de Bètawetenschappen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO), door docentonderzoekers betrokken bij het GAMMA-project en/of Smart Education. 

Project websites:
http://www.project-gamma.eu
http://livegamedesign.github.io
http://www.hva.nl/smarteducation

Voor meer info, zie de websites hierboven, of neem contact op met Anders Bouwer (docentonderzoeker bij FDMCI en kwartiermaker Smart Education bij FOO).


Geschikt voor studenten
  • Game Development
  • Software Engineering