Al sinds het begin van e-commerce worden webshops ontworpen vanuit de gedachte dat een consument op een computerbrowser een catalogus bezoekt en vervolgens een bestelling plaatst. Deze gedachte is door de explosieve groei van smartphones wel iets aangepast, de focus ligt tegenwoordig vaak op mobile first maar de basis is gelijk gebleven. Een webshop bevat een back-end en een front-end. Bestellingen worden via de front-end geplaatst en in de back-end afgehandeld.
Headless
Bij een headless commerce platform laten wij deze gedachte helemaal los. De back-end is er nog steeds maar het begrip van front-end wordt aangepast. Er kunnen meerdere verkoopkanalen worden gekoppeld aan de backend.
Kanalen waarin onderzoek gedaan dient te worden is:
- Chatbot;
- Voice opdrachten;
- Dash ordening: apparaatje met 1 knop waarmee een bestelling kan worden gedaan (bv. wasmiddel, printerinkt, bier).
Onderzoek
De opdracht is opgedeeld in een onderzoeksfase en een uitvoeringsfase. In de onderzoeksfase dient de inzetbaarheid van de verkoopkanalen voor de Nederlandse webwinkeleigenaar te worden onderzocht. Daarnaast moet er een plan worden opgesteld om één of meerdere verkoopkanalen te koppelen aan het open source webwinkelpakket Magento 2. In de uitvoeringsfase wordt het plan tot uitvoering gebracht door de ontwikkeling van een werkend prototype.
De resultaten zullen door ons worden gepubliceerd in een Whitepaper.