Afstudeeropdracht restmateriaal
De software van Style, die wordt gebruikt om draaibanken en freesbanken aan te sturen en te programmeren, is zo ontworpen dat deze eenvoudig te bedienen is middels een touch screen.
Een gebruiker kan het materiaal bewerken door het ingeven van een aantal parameters. De software berekent op basis van deze parameters alle bewegingen die nodig zijn voor de machine om een afnamecyclus uit te voeren.
Zie voor de werking van een draaibank en freesmachine de volgende filmpjes:
https://youtu.be/lcGHtI9Lql4
https://youtu.be/osqX7iQEnuI
De doorvoertijd van een werkstuk is belangrijk. Een gebruiker wil zo snel en efficiënt mogelijk verspanen om een zo hoog mogelijk aantal producten te kunnen produceren. Bijvoorbeeld, op een freesmachine wordt om te beginnen een zo groot mogelijke frees gebruikt om snel veel materiaal weg te halen en een grove uitlijn van het werkstuk te krijgen. Dit heet voorfrezen. Het materiaal dat overblijft wordt vervolgens met een kleinere frees in een of meerdere stappen weggefreest zodat er een netjes afgewerkt werkstuk overblijft. Dit heet nafrezen.
Omdat een voorfreesgereedschap vaak te grof is om kleine hoeken in het materiaal weg te halen maar een nafreesgereedschap te klein om efficiënt te zijn is er een extra stap nodig die het tussenliggende materiaal kan verwijderen (restmateriaal).
De opdracht is het ontwikkelen, implementeren en testen van een algoritme wat op basis van de maten van de gebruikte gereedschappen kan berekenen waar nog restmateriaal verwijderd moet worden. Om te beginnen ga je dit voor freesmachines ontwikkelen, daarna ook voor draaibanken.
Om deze opdracht goed uit te kunnen voeren heb je kennis nodig van C++ en een goede wiskundige basis, met name wat betreft het rekenen met vectoren.
Een aantal technologieën waar je mee gaat werken:
• C++
• Embarcadero
• VCL
• Git
• Jenkins
• CMake