Om te solliciteren op deze stage, moet je met je HvA-emailadres een account aanmaken.

account aanmaken

Bedrijfsinformatie

Holding The Drones
Spinnekop 2-3
1444GN
Purmerend
H20

Beeldenkluis software voor dronebeelden (deels ingevuld)


Deze opdracht is voor super programmeurs! Je gaat een mix tussen Google Photo en YouTube maken, voor dronebeelden en -streaming.  Drones worden steeds vaker voorzien van meerdere camera’s. Bijvoorbeeld om de drones live te volgen (FPV), maar ook om hoge kwaliteitsbeelden te maken van objecten, terrein of incidenten. De beelden moeten kunnen worden bekeken en opgeslagen.

Holding the Drones is een bedrijf met merknamen die alle aspecten rondom onbemande luchtvaart ondersteunen. UTM Europe gaat, gebruikmakend van geavanceerde software, de laagste luchtlaag (<120mtr) beheren.

Opdracht omschrijving

Het doel van deze stageopdracht is om een beveiligde beeldenkluis te creëren, waar livestreams van dronebeelden, drone foto's en -video’s kunnen worden opgeslagen en bewerkt.


Wat is de opdracht

Drones worden steeds vaker voorzien van meerdere camera’s. Bijvoorbeeld om de drones live te volgen (FPV), maar ook om hoge kwaliteits beelden te maken van objecten, terrein of incidenten. De beelden moeten vaak in mindere kwaliteit, snel (latency van max 100ms) bekeken kunnen worden maar anderen moeten juist in hoge kwaliteit opgeslagen worden.

Nadat beelden van een missie in de kluis staan, moet middels een rechtenstructuur, bepaalde gebruikers er mutaties (beelden uit een video opslaan, video’s verkorten, downloaden, knippen, verwijderen, enz) op kunnen doen. Beelden moeten ook gedeeld kunnen worden.


De opdracht bestaat grofweg uit vier delen:

a) Bouwen van de beeldenkluis

b) Live streaming drone beelden kunnen ontvangen en doorsturen

c) Hoge kwaliteitsbeelden ontvangen

d) Manipuleren van beelden


a) De beeldenkluis is een algemene snelle cloud opslag (OVH) waar, door middel van rechten, beeldbestanden in geplaatst en gemanipuleerd kunnen worden. Deze kluis draait op snelle, flexibel uitbreidbare hardware bij OVH. Omdat dit duur is, moet standaard de beelden binnen x tijd verplaatst worden naar cloud-storage (ook OVH).

b) Om de live streaming drone beelden met een lage latency door te kunnen sturen naar clients, willen we gebruik maken van WEBRTC. Dit is een bemiddelaar tussen de streamende camera en de client(s), maar de beelden moeten ook in de beeldenkluis worden opgeslagen.

c) Voor de hoge kwaliteitsbeelden is het belangrijk dat ze dat ook blijven, incl. de meta informatie van de beelden (GPS, EXIF, enz.). Deze meta data moet ook in een database worden opgenomen, zodat makkelijk in de beelden terug te zoeken is.

d) Opgeslagen beelden in de beeldenkluis moeten gemanipuleerd kunnen worden. Niet elke gebruiker mag dit. Hiervoor moet een rechtensysteem gemaakt wordent. Natuurlijk mogen beelden van de ene organisatie niet benaderd kunnen worden door een gebruiker van een andere. Beelden die al naar het archief zijn verplaatst kunnen niet meer gemanipuleerd worden.

Alle manipulaties moeten in een database gelogd worden.


Functie eisen

● Flexibel kunnen denken

● Basiskennis over WEBRTC, (streaming)beeld formaten, file manipulatie

● Affiniteit met DNS, Cloudflare

● Affiniteit met (onbemande) luchtvaart

● Je tanden willen zetten in deze uitdagende opdracht


Gevraagde/te ontwikkelen kennis:

● Docker

● Kennis over hoe een eenvoudige video editor te maken

● Backend API programmering

● Frontend React of NextJS programmering

● Linux filesystem management

● SQL / MySQL / PHPMyAdmin

Meer informatie op HoldingTheDrones.nl of dronestages.nl


Geschikt voor studenten
  • Game Development
  • Software Engineering
Ook toegankelijk voor studenten Associate Degree