Deze opdracht hoort bij een 5-jarig promotieonderzoek met als onderwerp Human-machine Co-creativity for Vitality & Aging. Zie voor meer informatie over de achtergrond hieronder. Het onderzoek wordt gefinancierd vanuit NWO, en begeleid vanuit het Lectoraat Digital Life aan de Hogeschool van Amsterdam, en het Creative Intelligence Lab (LIACS), Universiteit Leiden. De bedrijfsbegelieder is de promovendus, Marianne Bossema.
De opdracht draait om het maken van een interactief prototype om te kunnen tekenen samen met een robotarm. Daarvoor zijn er verschillende oplossingen mogelijk, zie bijvoorbeeld de afbeelding(en) hierboven.
Je gaat werken met een ABB cobot in het Robotlab van de faculteit Techniek, in het Jakoba Mulder Huis. Dat wordt je dagelijkse werkomgeving. Je werkt daar zelfstandig, er is technische ondersteuning vanuit het Robotlab. In voorgaande semesters hebben afstudeerders aan deze opdracht gewerkt en verschillende prototypes opgeleverd. De specifieke opdracht voor komend semeseter wordt in overleg bepaald. Een van de aandachtpunten is het mogelijk maken van een continue netwerk communicatie met de ABB GoFa cobot bij het robotlab.
Je onderzoeksvragen kunnen gaan over de technische mogelijkheden voor:
- Het herkennen van hand/pen bewegingen en getekende objecten
- Het aansturen van de robot o.b.v. herkende bewegingen of objecten (bv met Machine Learning)
- De (a)synchrone communicatie
- De interactie en creatieve dialoog
Hardware en software:
- ABB Cobot (GoFa), Python, evt. ROS 2.0, Rhino / Grasshopper
- OpenCV en Machine Learning technieken
- Eventueel embedded code voor implementatie van sensoren voor het detecteren van druk/handbewegingen
Achtergrond
Uitgebreid onderzoek heeft aangetoond dat creatieve activiteiten gezondheid en welzijn kunnen bevorderen, en leeftijdsgebonden fysieke en cognitieve achteruitgang kunnen vertragen. Op een bepaald moment in hun leven kan het voor ouderen moeilijker worden om deel te nemen aan hun favoriete creatieve activiteiten. Sociale robotica en generatieve AI bieden mogelijkheden om die activiteiten toegankelijk en boeiend te houden, en om de creatieve ervaringen van ouderen te ondersteunen en verrijken. Maar er zijn onbeantwoorde vragen over wat daar precies voor nodig is. Het onderzoek draagt bij aan de digitale participatie en het welzijn van ouderen, en aan de ontwikkeling van theorieën over creatieve samenwerking tussen mens en machine.