Om te solliciteren op deze stage, moet je met je HvA-emailadres een account aanmaken.

account aanmaken

Bedrijfsinformatie

Holding The Drones
Spinnekop 2-3
1444GN
Purmerend
H20

Zichtbaarheid bemande- en onbemande luchtvaart


Holding the Drones is een bedrijf met een aantal divisies op het gebied van onbemande luchtvaart. UTM Europe is het merk welke een UTM applicatie ontwerpt. Zo’n applicatie regelt alles wat vliegt of gaat vliegen in de onderste luchtlaag. Deze afstudeeropdracht gaat alle vliegbewegingen van zowel bemande luchtvaart, General Aviation als onbemande luchtvaart in kaart te brengen.

Bedrijfsinformatie

Holding the Drones is een bedrijf met een aantal divisies op het gebied van onbemande luchtvaart. UTM Europe is het merk welke een UTM applicatie ontwerpt. Zo’n applicatie regelt alles wat vliegt of gaat vliegen in de onderste luchtlaag. In Nederland zijn wij het enige bedrijf die met deze ontwikkeling bezig is.

Deze afstudeeropdracht gaat alle vliegbewegingen van zowel bemande luchtvaart, General Aviation als onbemande luchtvaart in kaart te brengen. 

 

Functie omschrijving

Wil jij meehelpen bij het uitvoeren van deze unieke opdracht?

Om inzicht te krijgen op alle bewegingen in de lucht, moet informatie van vele bronnen bij elkaar worden gebracht. Van elke bron zal de informatie genormaliseerd moeten worden voor ons informatie systeem. Als informatie vanuit alle bronnen met elkaar vergeleken kan worden, dan kan deze op een kaart gerepresenteerd worden.

Vluchtinformatie van bemande luchtvaart:

Vele vliegtuigen van de bemande luchtvaart zenden hun telemetrie uit via ADS-B. Dit is een openbare zend afspraak te ontvangen op de 1090 MHz frequentie. Middels een SDR radio en een simpel programma, kan de informatie van een vliegtuig weergegeven worden. Er zijn ook wereldwijde spelers die dit al doen. Denk aan FlightRadar24 en ADSBExchange. Voor de bemande luchtvaart willen we gebruik maken van deze laatste middels hun beschikbare API interface.

Vluchtinformatie van General Aviation:

Onder General Aviation (GA) verstaan we de sport- en hobby vliegers. Deze zijn in principe bemand. Het gaat dan om zweefvliegers, gemotoriseerde vliegers, paragliders, ballonnen, enz. Er zijn binnen de GA diverse locatiesystemen zoals FLARM, ADS-B, MLIT, enz. Er zijn moderne en oude systemen. Sommige zijn proprietary, sommige openbaar. Van al deze systemen moet een koppeling naar ons systeem worden gemaakt, nadat de informatie is genormaliseerd naar ons systeem.

Vluchtinformatie van onbemande luchtvaart:

Binnen de onbemande luchtvaart is er op dit moment geen verplichting om de locatie uit te zenden en/of te sturen naar een lucht management systeem. Dat is pas vanaf januari 2024. EASA heeft hiervoor standaarden laten ontwikkelen en procedures beschreven hoe managementsystemen informatie met elkaar direct of via een centrale instelling uit moeten wisselen. Zendsystemen voor onbemande luchtvaart heten RemoteID en zijn er in twee smaken. Direct RemoteID welke gebruikt maakt van WiFi Aware of Bluetooth 5.0+. Ontvangers kunnen mobiele telefoons zijn, maar ook andere WiFi Aware en BLE compatible devices. De andere smaak is Netwerk RemoteID welke middels een 4G of 5G verbinding, vanaf de drone direct zijn telemetriegegevens doorzendt naar een UTM provider. In principe is de informatie string voor beide systemen hetzelfde. Ook deze informatie moet worden genormaliseerd naar ons systeem.

Locatie Informatie van hoge (beweegbare/tijdelijke) objecten op de grond:

Op de grond kunnen ook machines of tijdelijke bouwwerken staan die zich in de onderste luchtlaag voor onbemande luchtvaart bevinden. Te denken is aan: mobiele bouwkranen, tijdelijke bouwkranen, grote kranen in havengebieden, maar ook tijdelijke steigers bij hoge bouwwerken. UTM Europe werk eraan om ook deze objecten uit te rusten met een RemoteID, zodat ook deze zichtbaar zijn in de onderste luchtlaag. 

 

Nadat van alle bronnen de informatie op een eenduidige manier beschikbaar is, moet deze informatie zichtbaar worden gemaakt in onze applicaties en eventueel middels een API voor derde partijen. Op dit moment hebben we al een bêta website “DroneRadar24.nl” waar drones zichtbaar kunnen zijn. Middels kaartlagen moeten de eerder beschreven lagen en objecten, zichtbaar kunnen worden gemaakt. Ons bedrijf maakt gebruik van Mapbox welke dit een stuk eenvoudiger maakt.

 

Functie wensen

  • Je hebt interesse voor onbemande luchtvaart

  • Je vindt het leuk om luchtvaart te automatiseren en efficiënter te laten verlopen

  • Je wilt bijdragen aan de Nederlandse provider voor onderlinge zichtbaarheid in de lucht

  • Gedreven om door te gaan, ook al zit het tegen

  • Meedenken in oplossingen en openstaan om geholpen te worden

 

Arbeidsvoorwaarden

  • Begeleid worden door ervaren ICT professionals

  • Mogelijkheid om soms thuis of op school te werken

  • Werken aan een unieke applicatie die mogelijk wereldwijd gebruikt gaat worden

  • Onkostenvergoeding nader overeen te komen

 

Met informatie op www.holdingthedrones.nl en dronestages.nl


Geschikt voor studenten
  • Software Engineering
Ook toegankelijk voor studenten Associate Degree