Om te solliciteren op deze stage, moet je met je HvA-emailadres een account aanmaken.

account aanmaken

Bedrijfsinformatie

Hogeschool van Amsterdam, Lectoraat Play & Civic Media
Weesperzijde 190
1097 DZ
Amsterdam
Leeuwenburg
Lectoraat Play & Civic Media

Transform Education with Emergent Technology: AI/AR/LA/Games


Heb je interesse in een creatieve en technisch uitdagende opdracht die het onderwijs kan helpen verbeteren of zelfs te transformeren? Binnen het Europese TransEET-project is er ruimte voor de ontwikkeling van vernieuwende digitale games, Augmented Reality games/applicaties, en AI-applicaties voor onderwijs op het gebied van STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics).

In het Europese project TransEET (Transforming Education with Emerging Technologies) wordt gewerkt aan toepassingen van innovatieve technologie, zoals Augmented en Virtual Reality, AI, Learning Analytics, en Digitale Games, voor onderwijs op het gebied van STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics).  

Een stage of afstudeeropdracht zou zich bv. kunnen richten op: 

- de ontwikkeling van een Augmented Reality game of applicatie voor een bepaald onderwerp binnen STEAM-onderwijs, bv. voor een les over Biologie, Natuurkunde, Wetenschap en Techniek. Dit zou bv. kunnen gaan om een simulatie van een fenomeen dat in het echt moeilijk te bestuderen is omdat het te klein (bv. moleculen) of groot (bv. zonnestelsel) is, of te snel of langzaam gaat, of te gevaarlijk is voor een echt experiment.  

- de ontwikkeling van een innovatief interactief prototype dat elementen van dans combineert met wiskunde. 

- de ontwikkeling van een innovatieve (prototype) digitale game voor onderwijs over een specifiek wiskundig onderwerp (bv. kansrekenen, vectors, functies, of grafieken), waarbij de gebruiker deze materie op een andere manier kan ervaren dan met traditionele methoden. De techniek kan op diverse manieren ingevuld worden (verschillende soorten games in 2D of 3D, evt. met virtual of augmented reality). 

- de ontwikkeling van een AI-applicatie voor onderwijs over een van de gebieden binnen STEAM, bv. een systeem dat een intelligente educatieve dialoog kan voeren over een bepaald onderwerp. 

- de ontwikkeling van een digitale applicatie gebaseerd op interactieve diagrammen (bv. Concept Cartoons, of Causale Modellen) voor onderwijs over een van de gebieden binnen STEAM.

- de ontwikkeling van een learning analytics component voor een bestaande of nieuwe educatieve applicatie voor STEAM-onderwijs. 

- de ontwikkeling van een (authoring) tool waarmee eenvoudig (elementen van) innovatieve educatieve games of applicaties met AI of AR kunnen worden gemaakt voor STEAM-onderwijs. 

- bovenstaande ideeën zijn voorbeelden van mogelijke invullingen van de opdracht, maar eigen ideeën zijn ook zeer welkom! 

We zoeken hiervoor creatieve makers, die mee kunnen denken met docentonderzoekers (evt. ook van internationale projectpartners) om tot een paar verschillende paper prototypes te komen, en tenminste een daarvan uit kunnen werken tot een werkend digitaal prototype.  

Ondersteuning voor de afstudeeropdracht/stage wordt geleverd vanuit de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI) en/of het lectoraat Didactiek van de Bètawetenschappen van de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO), door docentonderzoekers betrokken bij het TransEET-project en het Smart Education Lab (een van de labs van het Centre of Expertise Applied AI). 

Project websites:

https://transeet.eu/

http://www.hva.nl/smarteducation

Voor meer info, zie de websites hierboven, of neem contact op met Anders Bouwer (docentonderzoeker bij FDMCI en kwartiermaker Smart Education bij FOO).


Geschikt voor studenten
  • Game Development
  • Software Engineering
  • Technische Informatica